05/05/2016

Amarantus- ekoprodukt przyszłości z …przeszłości

            Amarantus zwany inaczej szarłatem wraca do łask przeciętnego Kowalskiego jako produkt z przeszłości. Obecnie nazywany żywnością funkcjonalną tudzież alternatywną znany jest od setek lat. To na nim głównie opierała się dieta Majów, Azteków i Inków. W Polsce ponad 90% upraw znajduje się na Lubelszczyźnie gdzie pełni rolę” pochłaniacza CO2”( dwukrotnie więcej niżeli pozostałe rośliny) Zgodnie z klasyfikacją botaniczną szarłat nie jest zbożem tylko pseudozbożem natomiast większość z jego odmian to chwasty.  Powrót do upraw tej rośliny spowodowany jest  jej niebywałymi  właściwościami odżywczymi.

Poniżej dowiesz się dlaczego warto wprowadzić go do swojego codziennego menu.

Dobre źródło białka

            Wysoka zawartość białka bogatego w lizynę i aminokwasy siarkowe. Zawiera ok. 2,5razy więcej białka niż ryż a także ok.40% więcej niż pszenica i kukurydza. Najważniejsze jednak jest to iż wartość biologiczna białka jest wysoka ponieważ są tam obecne aminokwasy egzogenne. Są to aminokwasy których człowiek nie potrafi sam wytworzyć przez to musi mieć je dostarczone z pożywienia. Według FAO wartość biologiczna w 100 punktowej skali  w odniesieniu do białka jaja kurzego wynosi 75-80 podczas gdy dla kukurydzy wynosi ona 44 a dla soi 64.

Walka z miażdżycą

            Szarłat swoją przeciwmiażdżycową rolę zawdzięcza obecności tokotrienoli, którym przypisuje się rolę inhibitorów łączenia cholesterolu LDL tzw. „złego cholesterolu” . Posiadają wysoką zwartość dobrych wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, których udział wynosi od 65-75%  wśród nich największą zawartość wykazuje kwas linolowy bo aż 62%. Przypisuje mu się właściwości przeciwnowotworowe  a także trwają badania nad jego wpływem na utrzymanie prawidłowej masy ciała, choroby serca i cukrzyce.

Mówiąc o frakcji lipidowej amarantusa nie sposób nie wspomnieć o skwalenie, który jest regulatorem syntezy cholesterolu oraz wspomaga system odpornościowy poprzez zbawienny wpływ na szpik kostny, nadnercza i węzły chłonne

Wymiatacz ksenobiotyków

Kolejną korzystną funkcją skwalenu jest ochrona przed szkodliwym promieniowaniem ultrafioletowym i innymi czynnikami, które codziennie atakują nas poprzez rozwój przemysłu tzw. ksenobiotyki. Ulegają one rozpuszczeniu i wraz z nim są wydalane z organizmu.

W szczególności polecane są mieszkańcom Krakowa ;))

Idealny dla wegetarian

Wegetarianie docenią przede wszystkim wysoką zawartość aminokwasu lizyny , żelaza, wapnia i witamin w tym A, C, E na które 90% zapotrzebowania pokrywa ok. 100g nasion tej rośliny. Dlatego tak jak wcześniej wspomniałam amarantus pełni role żywności zdrowej i funkcjonalnej.

 

Właściwości cukiernicze

 

            Jeśli zastanawiacie się nad upieczeniem własnego chleba polecam mąkę z amarantusa gdyż jej niewielki dodatek nie tylko podnosi wartość odżywcza pieczywa, ale zastępuje wszelkiego rodzaju polepszacze syntetyczne. Czyni ciasto bardziej pulchnym i elastycznym.  Można zrobić mieszankę mąk, dzięki czemu jakość białka dla mąki pszennej wzrośnie jak podają dane o 40% a mąki kukurydzianej o 25%.

Jest fantastycznym składnikiem wszelkiego rodzaju wyrobów przeznaczonych m.in. dla alergików, wegetarian ,sportowców i chorych na celiakię.

 

W naszych sklepach dostępny w postaci:

  •          nasion
  •          mąki
  •          popping’u
  •          płatków
  •          a także w innych produktach z jego udziałem

Tutaj link :

http://biomarketcompany.pl/szukaj?controller=search&orderby=position&orderway=desc&search_query=amarantus&submit_search=

Literatura:

  1.        https://www.nfosigw.gov.pl/gfx/nfosigw/userfiles/files/edukacja/aktualnosci/2013/ekoinnowacje.pdf (27.04.2016)
  2.      BOROWY T., KUBIAK M. S., 2012, Amarantus w piekarstwie, w: Przegląd Zbożowo-Młynarski, R. 56 nr 1, s. 22-23.
  3.      GAJEWSKA R., LEBIEDZIŃSKA A., MALINOWSKA E., SZEFER P., 2002, Ocena jakości zdrowotnej szarłatu (amarantusa),w: Rocz. Państ. Zakł. Hig., 53 Nr 2, s. 141-147.
  4.      http://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-9436df4d-ce74-4da2-8669-6cc1d21fde8a
  5.        http://www.cbr.edu.pl/rme-archiwum/2011/rme41/dane/7_1.html
  6.        http://www.ekologia.pl/styl-zycia/zdrowa-zywnosc/amarantus-zapomniane-zboze,17955,1.html
  7.        http://szarlat.com.pl/o-nas/
  8.        Lawson, RE, Moss, AR & Givens, DI (2001) The role of dairy products in supplying conjugated linoleic acid to man's diet: a review. Nutrition Research Reviews 14, 153-172

 

Przygotowała Dietetyk Karina Janikowska, www.strefazywienia.pl

11/04/2016

Sok z buraków 

                Jak dotąd większości z nas burak kojarzył się z obiadem i dodatkiem do niego. Nic poza tym. Od dłuższego czasu burak wraca do łask i pokazuje nam się z innej strony niżeli go o to podejrzewaliśmy. W internecie krążą informację nt. wpływu buraków na szereg układów a także na korzyści płynące z spożywania ich soku. Pozwolę sobie Wam przybliżyć ich wpływ na organizm a także w jakiej postaci włączyć je na stałe do jadłospisu.

Wszystko za sprawą azotanów

                Buraki zawierają wysokie stężenie azotanów, które bakterie obecne w jamie ustnej przekształcają w azotyny. Związek ten w tkankach niedotlenionych przekształca się w tlenek azotu, który rozszerza naczynia krwionośne a poprzez to usprawnia dopływ tlenu. Na łamach specjalistycznego pisma Nitric Oxide: Biology and Chemistry ,Uczeni z Uniwersytetu w Wake Forest w Północnej Karolinie dowiedli , że spożywanie ok. 500ml dziennie tego napoju może szybko poprawić ukrwienie w mózgu .Zdaniem autorów pracy azotany dostarczane z dietą mogą poprawiać krążenie krwi w rejonach mózgu odpowiedzialnych za wyższe czynności psychiczne, a przez to spowolnić rozwój demencji u ludzi starszych.

Kwas foliowy, w które są zaopatrzone buraki, pomaga usunąć z krwiobiegu homocysteinę - jej wysoki poziom może wywołać choroby serca. Buraki pomagają unormować poziom cholesterolu, przeciwdziałają też zwapnieniom naczyń krwionośnych. Nadciśnieniowcy również powinni zajadać się burakami.

„Legalny doping” dla sportowców

Badania dotyczące wpływu soku z buraków na wydolność fizyczną ostatnio wiodą prym. Jak dotąd pod lupę zostali wybrani pływacy biegacze i inni sportowcy z dziecin wytrzymałościowych. Z badań tych wynika, że najskuteczniejsza dawka soku z buraka to 500ml (lub 140 ml soku zagęszczonego). Tę dawkę można polecić zarówno zawodowym sportowcom jak i amatorom.  Jako, że jest to dobre i tanie źródło żelaza, kwasu foliowego, potasu i silnych związków antyoksydacyjnych takich jak betaina każdy sportowiec powinien go uwzględnić w jadłospisie.

Łyk na wysokościach

Jeśli chcecie się wybrać na wycieczkę w góry w aklimatyzacji pomoże Wam również omawiany sok z buraków. Naukowcy przeprowadzili test wysokościowy z pomiarami na których udowodnili szybszy czas aklimatyzacji .Przeciwdziała chorobie wysokościowej.

Właściwości przeciwnowotworowe

Swój brunatny kolor buraki zawdzięczają betainie. Przeciwutleniaczowi, który chroni organizm przed działaniem wolnych rodników. Może on aktywować zaprogramowaną śmierć komórek nowotworowych. Naukowcy potwierdzili, że barwnik ten wpływa na ograniczenie raka w takich narządach jak jelita, żołądek, płuca, piersi, prostata i jądra.

 

Walka z wirusami

W każdej postaci pomagają w walce z wirusami. Więc jeśli zachorujemy na grypę warto sięgnąć po sok z buraka. Oprócz tego mają działanie wykrztuśnie, pomogą zatem przy kaszlu. W okresie przedwiosennym możemy odczuwać senność, apatie i zmęczenie dlatego w ramach wzmocnienia organizmu włączamy je do swojego menu.

Reasumując każdy powinien docenić korzyści płynące ze spożywania buraków. Warto na stałe wprowadzić go do jadłospisu w postaci surówek, całych pieczonych w skórce czy tez wygodnego w na co dzień soku . Zajrzyjcie na stronę sklepu, gdzie przygotowaliśmy dla Was sok z buraków w pełni ekologiczny.

http://biomarketcompany.pl/napojesyropysoki/1231-Sok_z_burakow_BIO_0_7_l-4015533000379.html

Smacznego!!

Już niedługo przepis z wykorzystaniem buraków. Zaglądajcie na Naszą stronę na facebook.

Pozdrawiam

Dietetyk Karina Janikowska strefazywienia.pl

Literatura

  1.        http://www.ausport.gov.au/ais/nutrition/supplements/groupa
  2.        http://www.mysportscience.com/#!Beetroot-juice-improves-intermittent-exercise-and-cognitive-performance/cjds/55239aad0cf21d84af82e5c5
  3.        http://www.medicalnewstoday.com/articles/277432.php
  4.        http://jap.physiology.org/content/115/3/325.short
  5.        http://uknowledge.uky.edu/khp_etds/11/
  6.        http://news.wfu.edu/2010/11/03/benefits-of-beet-juice/
  7.        http://www.nature.com/nchembio/journal/v5/n12/abs/nchembio.260.html
  8.        http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20951824
  9.        yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.../005_021_Klewicka.pdf

07/04/2016

Naszym Ekspertem została Pani dietetyk Karina Janikowska.

                Nazywam się Karina Janikowska i jestem specjalistą dietetykiem i dietetykiem sportowym. Ukończyłam studia o kierunku Dietetyka a także Dietetyka i żywność ekologiczna a także szereg szkoleń z zakresu dietetyki sportowej.

Jestem dietetykiem klubu sportowego KS Korona Kraków w sekcji pływackiej. Na co dzień pracuję w gabinecie „Na NoVo”, który zrzesza kobiety w prawidłowym żywieniu podczas i po ciąży dojść do zdrowia. Prowadzę również stronę internetową www.strefazywienia.pl gdzie możecie się dowiedzieć nieco więcej o prawidłowym odżywianiu a także zaczerpnąć trochę inspiracji kulinarnych. Stale współpracuje z portalem Tri-Fun, który prowadzi działalność sportową z zakresu triathlonu. Prowadziłam/prowadzę również szereg warsztatów, wykładów i prelekcji w żłobkach, szkołach, uczestniczę w wielu akcjach promujących zdrowie.

Na co dzień kieruję się zasadą indywidualizacji, którą sama sobie zdefiniowałam. Uważam, że nie ma tych samych dwóch organizmów i do każdego trzeba podejść w sposób zindywidualizowany. Możecie sami się o tym przekonać  poprzez współpracę ze mną.

Od lat jestem związana ze sportem. W wolnym czasie uwielbiam rower , bieganie i pływanie a najlepiej jeśli jest to połączone w jedno czyli triathlon. I to właśnie również z punktu widzenia praktyka pozwoliło mi ocenić potrzeby sportowców.

Zapraszam na biomarketcompany.pl gdzie będziemy zgłębiać tajniki żywności ekologicznej w teorii i praktyce.