Dieta niskocholesterolowa - przeznaczona jest przede wszystkim dla osób z zaburzeniami lipidowymi, które mogą zależeć od ilości i rodzaju zjadanych tłuszczów, ilości cholesterolu w pożywieniu a także od wartości energetycznej i zawartości witamin oraz składników mineralnych. Wysokie stężenie cholesterolu i trójglicerydów, może być przyczyną miażdżycy, udaru mózgu, zwału i innych chorób serca.

Istotnym elementem jest ograniczenie tłuszczu pochodzenia zwierzęcego, który wpływa na podwyższenie cholesterolu w surowicy krwi, a  zastąpienie go zdrowymi nienasyconymi tłuszczami zawartymi w oleju lnianym, oliwie z oliwek czy rybach. Podstawą diety powinny być również produkty pochodzenia roślinnego, składające z węglowodanów złożonych i zawierające błonnik. Znajdziemy je w ciemnym razowym pieczywie, kaszach gruboziarnistych, brązowym ryżu czy razowym makaronie

Nie należy zapominać również o ruchu, który najbardziej pomaga utrzymać bezpieczny poziom cholesterolu, unikania palenia papierosów, opalania i stresu.

Produkty polecane:

  • Pieczywo pełnoziarniste, 
  • Kefir, maślanka, jogurt naturalny, biały ser
  • Ryby głównie morskie: makrela, dorsz, śledź, łosoś, szprot, sardynka
  • Oliwa tłoczona na zimno, olej lniany tłoczony na zimno,
  • Siemię lniane, ryż brązowy i grube kasze, 
  • warzywa: Marchew, czosnek, cebula, buraki, kalafior, pomidory, dynia, szpinak, kabaczki, brokuły, zielony groszek, fasola szparagowa, cykoria, sałata, ziemniaki, kapusta, 
  • Kapusta kiszona
  • owoce: jabłka, cytryny, winogrona, truskawki, arbuzy, morele, kiwi, brzoskwinie, pomarańcze, maliny, porzeczki, 
  • Orzechy włoskie, nerkowca, pekan oraz migdały
  • Herbata zielona, 
  • soki owocowe i warzywne,
  • Miód naturalny niepasteryzowany - tak aby nie doszło do unieczynnienia substancji biologicznie aktywnych ! - czyli najlepiej miód prosto z pasieki od zaufanego pszczelarza (Metoda na spadek złego cholesterolu i wzrost dobrego - przyjmowanie 80 g miodu rozpuszczonego wieczorem w 200 ml wody letniej (nie ciepłej i nie gorącej !) raz dziennie (rano na czczo).